Recitation By Imam is Recitation By The Followers in Salat

من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة

Recitation By Imam is Recitation By The Followers in Salat

امام کی قراءت مقتدی کی قراءت ہے


1st Hadith in English, Urdu & Arabic


Hadith No 1/1264: Jabir (Radi Allahu Anhu) narrated that Holy Prophet ﷺ said, “If there is imam for anyone (in collective salat), the recitation (of Quran) of imam is (sufficient for) his recitation also.” (Ithaf al Khairat al Mahrah, Bizwaaid il Masaneed il Ashrah, from Ahmad bin Abi Bakr bin Ismail)

باب ترك القراءة خلف الإمام (باب ترک کردینا قراءۃ کاامام کے پیچھے)

Chapter 22: Invalidation of recitation behind imam (in Salat)

قال أحمد بن منيع: أبنا إسحاق الأزرق، ثنا سفيان وشريك، عن موسى ابن أبي عائشة، عن عبداللّه بن شداد، عن جابر قال: قال رسول اللّه : (من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة”. اتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة، أحمدبن أبي بكربن إسماعيل البوصيري 

ترجمہ۔ جابر رضی اللہ تعالیٰ عنہ( سے روایت ہے کہا کہ فرمایا رسول اللہ ﷺ نے جس کا کوئی امام بن جائے تو امام کی قراءۃ اس (مقتدی )کےلئےبھی قراءۃ ہے۔ اتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة، أحمدبن أبي بكربن إسماعيل البوصيري 


2nd Hadith in English, Urdu & Arabic


Hadith No 2/1264: Abdullah bin Shidad narrated from Holy Prophet ﷺ, , “If there is imam for anyone (in collective salat), the recitation (of Quran) of imam is (sufficient for) his recitation also”, and did not talked of Jabir (in chain). I said, “Chain of hadith of Jabir, the first one,(1264/1) is correct according to criteria of both the Sheikhs (Bukhari and Muslim) and the second one, 1264/2 according to the criteria of Muslim (Ithaf al Khairat al Mahrah, Bizwaaid il Masaneed il Ashrah, from Ahmad bin Abi Bakr bin Ismail)

قال: وثنا جرير، عن موسى بن أبي عائشة، عن عبداللّه بن شداد، عن النبي – صلى الله عليه وسلم – : “من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة” ولم يذكر: عن جابر.قلت : إسناد حديث جابر الأول صحيح على شرط الشيخين، والثاني على شرط مسلم

ترجمہ۔ عبداللہ بن شدادؒ سے روایت ہے کہا کہ فرمایا رسول اللہ ﷺ نے جس کا کوئی امام بن جائے تو امام کی قراءۃ اس (مقتدی )کےلئے بھی قراءۃ ہے۔اور نہیں ذکر کیا جابر (رضی اللہ تعالیٰ عنہ) کا۔میں (احمد بن ابی بکر بن اسماعیل البوصیری)نے کہہ دیا کہ جابر بن عبداللہ (رضی اللہ تعالیٰ عنہ) کی اسناد پہلی روایت (1264/1) کی صحیح ہیں شیخین (بخاریؒ ومسلمؒ )کی شرط پر ، اور دوسری 1264/2 (صحیح ) ہے مسلمؒ کی شرط پر۔ (اتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة، أحمدبن أبي بكربن إسماعيل البوصيري)۔ 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *