Small Area Leftover From Washing During Ablution

ترک فی الوضوء مثل موضع الظفر

A Small Area Leftover From Washing During Ablution

وضوء میں ناخن برابر جگہ بغیردھوئے رہ جانا


Hadith about Ablution with Translation in English, Urdu & Arabic


Hadith No 12509: Anas bin Malik (Radi Allahu anhu) narrates, “Verily, a man came to Holy Prophet ﷺ , who has performed ablution and left over (not washed) a place equal to a nail from his foot. Rasoolullah ﷺ said to him to make ablution in a good manner (a nail like place should be washed).” and Taleek of Shoaib Alurnwoot is, “Chain of narrators of this hadith are correct, and all men (narrators) are reliable and of both Sheikhs, (Bukhari and Muslim)”. (Musnid Ahmad bin Hanbal) and also narrated Abu Yaala in his Musnid, at No 2944 Hussain Salim Asad said, “Men (narrators) of hadith are correct and Abu Dawood at No 173 and Ibn e Majah at No 665 and narrated same from Umar bin Khattab Radi Allahu anhu at No 666 and Sheikh Albany (about hadith of Abu Dawood and Ibn e Majah) said, “Correct.

 ثنا أنس بن مالك : أن رجلا جاء إلى النبي صلى الله عليه و سلم قد توضأ وترك على قدمه مثل موضع الظفر فقال له رسول الله صلى الله عليه و سلم ارجع فأحسن وضوءك ۔تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح , رجاله ثقات رجال الشيخين (مسنداحمدبن حنبلؒ ) وراہ ابویعلیٰؒ فی مسندہ برقم 2944 و قال حسين سليم أسد : رجاله رجال الصحيح وا بوداودؒ برقم 173، وابن ماجہؒ برقم 665 وعن عمر بن الخطاب (رضی اللہ تعالیٰ عنہ) برقم 666 وفی (الاحایث ابن ماجہؒ وابوداودؒ) قال الشيخ الألبانيؒ : صحيح۔

ترجمہ۔ 12809۔ انس بن مالک (رضی اللہ تعالیٰ عنہ) سے روایت ہے کہ ، “بے شک آگیا ایک شخص نبی ﷺ کی خدمت میں ، تحقیق وضوء کیا اس نے اور چھوڑ گیا (دھونا) اپنےپاؤں پرایک ناخن کے برابر جگہ ، پس ارشاد فرمایا رسول اللہ ﷺ نے اس کو ، تم لوٹ جاؤ اوراپنے وضوء کو (حسین بنادو) اچھے طریقہ سے کرو (کہ ناخن برابر جگہ بھی دھو ڈالو)”۔تعلیق شعیب الارنووط کی ہے کہ اسناد اس (روایت ) کی صحیح ہے۔ رجال (راوی ) اس کے شیخین (بخاری ؒ ومسلمؒ )کے رجال ہیں ، (مسنداحمد بن حنبلؒ) اور روایت کی ہے ابو یعلیٰ ؒنے اپنی مسند میں نمبر 2944پر اور کہا حسین سلیم اسد نے ، رجال اس کے صحیح رجال ہیں ، اور ابوداود ؒنے نمبر 173پر اورابن ماجہؒ نے 665پر اور روایت کی عمر بن الخطاب رضی اللہ تعالیٰ عنہ سے نمبر 666پر (اور ابوداودؒ اور ابن ماجہؒ کی احادیث کے بارے ) کہا شیخ البانیؒ نے صحیح ہے۔

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *