Two Limits of All Prayers

مواقیت کل صلاۃ بین ھذین الوقتین

Two Limits of All Prayers

تمام نمازوں کے اوقات ان دوحدوں کے درمیان ہین

(Tamam Namazoun Ke Aukaat In Do Hadoodoun Ke Dermiyan Hain)


Prayer Timings HadithTranslation in English, Arabic & Urdu


Hadith No 969:- Suleman bin Buraidah narrates from his father that, “Verily, one man asked Apostle ﷺ about times of prayers.” He said, “offer prayers with us in these two, means two days. So, when the Sun declined, he ordered Bilal (Radi Allahu anhu) to deliver call (Azan) for salat, then he ordered to call for salah congregation at Dhuhr time. Then he ordered to cal for salat congregation at Asr time and the Sun was still elevated white (and) clear. Then he ordered him to call for salat congregation after the Sun was set. Then he ordered to call for salat congregation of Isha when sun-glow was eliminated. (in the west) Then he ordered to call for salah congregation at the dawn time. When it was the second day, he ordered him to let the day be cooled for dhuhr prayer, so he let it be cooled to pleasant time. When the day became more cool, the they offered the salat of Asr and the Sun was still at height but it was much later than the earlier day and offered the salat of Maghrib before the sun-glow was near to be vanished and offered the salat of Isha after the two third of the night was over and offered Salatul fajr after تھع dawn has become brightened…..he said, “timings of your prayers are in between these limits you have seen (during two days)..” Narrated Muslim at no 969, 970 and Nisay at no 519 and Ibn Majah at no 667 and about both Sheikh Albany said, “Correct” and Ibn e Haban at no 1492, 1525 and Ahmad bin Hambal at no 23005 and about both Shoaib Alurnwoot said, ” Chain of narrators is correct”.

عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَهُ عَنْ وَقْتِ الصَّلَاةِ فَقَالَ لَهُ صَلِّ مَعَنَا هَذَيْنِ يَعْنِي الْيَوْمَيْنِ فَلَمَّا زَالَتْ الشَّمْسُ أَمَرَ بِلَالًا فَأَذَّنَ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الظُّهْرَ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْعَصْرَ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ بَيْضَاءُ نَقِيَّةٌ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْمَغْرِبَ حِينَ غَابَتْ الشَّمْسُ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْعِشَاءَ حِينَ غَابَ الشَّفَقُ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْفَجْرَ حِينَ طَلَعَ الْفَجْرُ فَلَمَّا أَنْ كَانَ الْيَوْمُ الثَّانِي أَمَرَهُ فَأَبْرَدَ بِالظُّهْرِ فَأَبْرَدَ بِهَا فَأَنْعَمَ أَنْ يُبْرِدَ بِهَا وَصَلَّى الْعَصْرَ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ أَخَّرَهَا فَوْقَ الَّذِي كَانَ وَصَلَّى الْمَغْرِبَ قَبْلَ أَنْ يَغِيبَ الشَّفَقُ وَصَلَّى الْعِشَاءَ بَعْدَمَا ذَهَبَ ثُلُثُ اللَّيْلِ وَصَلَّى الْفَجْرَ فَأَسْفَرَ بِهَا …. قَالَ وَقْتُ صَلَاتِكُمْ بَيْنَ مَا رَأَيْتُمْ”۔ رواہ المسلمؒ برقم 969، 970 والنسائیؒ برقم 519 وابن ماجہؒ برقم 667 وفیہما قال الشیخ البانیؒ صحیح وابن حبانؒ برقم 1492، 1525 واحمدبن حنبلؒ برقم 23005 وفہما قال شعیب الارنؤوط اسنادہ صحیح۔

ترجمہ ۔ 969 – سلیمان بن بریدۃ اپنے اباجان سے، وہ نبی ﷺ سے روایت کرتے ہیں کہ “، بے شک ایک شخص نے ان (رسول اللہ ﷺ) سے سوال کیا اوقات نماز کے بارے میں تو ارشاد فرمایا اس سے نماز ادا کرو ہمارے ساتھ ان دونو ں میں یعنی دونوں دنوں میں ، پس جب ڈھل گیا سورج توحکم فرمایا بلال (رضی اللہ تعالیٰ عنہ) کو کہ آذان دیں پھر حکم فرمایا کہ اقامت کہیں (نماز) ظہرکی پھر حکم فرمایا ان کو کہ اقامت کہیں عصر کی کہ سورج ابھی بلند تھا سفید(اور) صاف، پھر حکم فرمایااس کوکہ اقامت کہیں مغرب کی جب غائب (غروب) ہو گیا سورج پھر ان کو حکم فرمایا کہ اقامت کہیں عشاء کی کہ جب غائب ہوگئی شفق (غروب کے بعدافق پر روشنی) پھر حکم فرمایاان کو کہ فجر کی اقامت کہیں جب طلوع ہوگئی فجر، جب ہوگیا دن دوسرا تو حکم فرمایا ان کو کہ ٹھنڈا ہونے دیں (وقت ) ظہر، پس ٹھنڈا ہونے دیا اس (نمازکے وقت) کو تو خوب ٹھنڈا ہونےدیا پھر نماز اداکی عصر کی اور سورج ابھی بلند تھا، تاخیر کی زیادہ اس سےجو (ایک دن) پہلے (اداکی) تھی، اور نماز اداکی مغرب کی شفق غائب ہونے سے پہلے اور نماز ادا کی عشاء کی اس کے بعد کہ تہائی رات گذر گئی اور نماز فجر اداکی تو روشنی کردی اس (کے ادا کرنے) میں، پھر ارشاد فرمایا… تمہاری تمازوں کاوقت اس کے درمیان ہے جو دیکھا تم نے ۔ روایت کی ہے مسلمؒ نے نمبر 969، 970 پر اورالنسائیؒ نے نمبر 519 اورابن ماجہؒ نے نمبر 667 پر اوردونوں کی روایات کے بارے کہا الشیخ البانیؒ نے کہ صحیح ہے اورابن حبانؒ نے نمبر 1492، 1525 پر اوردونوں روایات کے بارے کہا شعیب الارنؤوط نے کہ اسناداس کی صحیح ہے۔۔

Related Topics:

Timings of Five Daily Prayers in Short

Maghrib Prayer End Time

Initial Time of Maghrib Prayer (Time Limit)

Perform Zuhr Prayer at Cool Time of the Noon

Last Time of Asr Prayer

Rewards of Fajr Prayer in The Morning Light

Timings of Five Prayers

Timing of Fajr and Asr Prayer

Advantages of Prayer Offered in Time

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *